İş

Evliliğin bir olay haline geldiği bir çağda ‘Aşk Taktikleri 2’

“Aşk Taktikleri 2” şimdi Netflix’te. Aslı ve Kerem’in hikayesini devam ettiren filmin yönetmen koltuğunda Recai Karagöz oturuyor ve senaryosu yine Pelin Karamehmetoğlu’na ait. Başrollerinde Demet Özdemir ile Şükrü Özyıldız’ı bir araya getiren sinema konusuna kısaca değinelim.

AŞKI EVLİLİK İLE SINAMAK

Aslı (Demet Özdemir) ve Kerem (Şükrü Özyıldız) tasasız bir ilişki sürdürürken bu mutluluğa gölge düşüren bir gelişme yaşanır. Daha doğrusu medeni durumlarını sorgulamalarına neden olacak bir “olay” gelmiştir. Yakın arkadaşları Tuna (Atakan Çelik) ve Cansu (Deniz Baydar) evlilik arifesindedir. Aslı ve Kerem evliliğe karşıdır; İkisi de özgürlüklerinin kısıtlanacağına, romantizmin biteceğine, kısacası evliliğin aşkı öldüreceğine inanır. Hep evliliğe karşı söylemlerde bulunurlar ama bir yemekte Kerem, Aslı ile evlenmeyi düşünmediğini söyler, ne olur. O ana kadar evliliğe karşı olan Aslı inat eder ve ortada bir oyun başlar. Aslı ve Kerem arkadaşlarını toplar. Aslı, Kerem’i evlenmeye ikna edecek ve Kerem, Aslı’yı bu fikirden tamamen uzaklaştıracaktır. Taraflar her türlü oyuna başvurur, oyunlar oynar. Aslı’nın lise arkadaşı Bulut’un (Ceyhun Mengiroğlu) gelişiyle iş farklı bir boyut kazanır. Bulut, Aslı’ya reddedemeyeceği bir iş teklifi yapar. Bu teklif birçok fedakarlık gerektirir.

DENİZ UÇAKLARINDA AŞK, ÖZEL ADALARDA PLAJ OLUN

“Aşk Taktikleri 2″nin değerlendirmesine platformun yerli yapımlarda öne çıkan romantik komedi formülüne odaklanarak başlayabiliriz. Netflix, romantik komediyi sever ve etrafında kavak rüzgarları estiği için biraz tıbbi bir sorundur. Üst sınıf hayatları izliyoruz. Ancak “Aşk Taktikleri” dizisi vites yükselten türden… Öyle ki, bir lise arkadaşı aracılığıyla lüks villalarda geçirilen cümbüş gecelerine, müstakil adalardaki bekarlığa veda partileri de eklenebiliyor. Sinemada zenginliğin dozu kaçmış. Bir romantik komedi olan “Aşk Taktikleri 2” çıtayı yükseltirken çoğu çiftimiz yamaç paraşütü yapıp Kabak Koyu’nda tatil yapıyor. Mesela çiftimiz deniz uçağına biniyor! Sinemada dikkat çeken bir diğer nokta da yaz dizilerinin aksine iki tarafın da güçlü ve başarılı olması. Aslı’nın kendi giyim markası var; Kerem bir reklam şirketinde çalışmaktadır. İşler iyi gidiyor… Bu, hikayeyi zayıf güçlü geriliminde evcilleştirmeden; mahalleden ya da aileden sapmadan çiftin ortasındaki kimyaya giden yolu indeksler. Sinemada karşılaştığımız tek aile numune! Aslı ve Kerem’in arkadaşlarına hapsettikleri hayatları bir fener etkisi yaratır. Karagöz bu kalıpları başarılı bir şekilde vurmuş ve fanusun havasını başarıyla çizmiştir.

TAKTİK CLISTER, ÇATIŞMA SIKICIDIR

“Aşk Taktikleri 2” adı bir taktik sinema olarak kabul edilmiyor. Evet, bir tartışma ortaya atılır ve taraflar birbirine haber vermeden hedefe kilitlenir ama özgün taktikler, zengin stratejiler yerine klişelerin peşinden gideriz. Aslı, Kerem’i evlenmeye ikna etmeye çalışırken Kerem, Aslı’yı evlilikten soğutmaya çalışır. Başvurdukları yollar bir yana, temel bir sakatlıktır. Sinema açılırken ikisinin de evliliğin tersini konuştuğunu görüyoruz. Aslı, feminist bir bakış açısıyla evliliğin kadın özgürlüğünü sona erdirdiğini savunurken, Kerem emsal argümanları erkeklerin lehine yorumluyor. Ortak noktaları imza atmanın romantizmi zedeleyeceği ve kurumsallaşmış bir çıkar içinde duyguların özgürce yaşanamayacağıdır… Tarafların evliliğe pek sıcak bakmadığı bir sırada bir anda evlilik temalı bir iddiaya girmeleri garip görünüyor. Ancak bu 180 derecelik dönüşü tıbbın tutarsız ilkesine bağlayabiliriz. Bir türlü aşamadığımız klişeler içinde boğulmak. Aslı ve Kerem tartışmayı arkadaşlarına anlattıktan sonra paralel oyunlar oynarlar. Tıpkı bire bir şeyleri ters yönden yağmalamaya çalıştıkları gibi. Kerem maço davranıyor, Aslı alttan alıyor. Ofiste bir bebekle ilgileniyorlar. Sonra örnek bir çift bulmaya çalışırlar. Aslı, örnek bir çift olarak Kerem’i annesiyle babasıyla tanıştırır. İşleri yolunda gitmez ama Kerem uyumsuz çifti tanıştırınca dananın kuyruğu kırılır. Emir’in eşi Feride, Aslı’nın lise arkadaşıyla çıkıyor. Aynı gün gelen bir diğer eski dost Bulut ise kıskançlığı işin içine katar. Bulut çok başarılı… Altı ayını Dubai’de, altı ayını da New York’ta geçiriyor. Zengin, kaslı ve ünlü bir moda tasarımcısı. Bulut ve Feride (Melisa Döngel) filme hareket katar ve olayları hızlandırır.

Klişelere dönecek olursak karakterlerin sıradan çizimlerine değinebiliriz. Aslı ve Kerem modern bir çift olarak çizilir ama refleksleri tamamen gelenekseldir. Aslı’nın evlilik karşıtlığının Kerem’in inadı ile ortadan kalkması, kadının evlenmek istemesi onun hafızasını besler. Öte yandan evlilikten kaçan adamın tartışmaları da oldukça sıradandır. “Ayakta duran kadın” bestesi Dubai’de bir iş teklifiyle desteklense de çiftin iş hayatı sinemada neredeyse hiç işlenmediği için yeterince güçlü görülmemektedir. İş teklifi sadece düğümü çözmek için kullanılır.

Çiftin arkadaşlarıyla kurduğu bağ, çeşitliliğin ham taraflarını göstermesi açısından da takdir edilebilir. Birçok romantik komedide olduğu gibi Aslı ve Kerem son derece bencildirler, etraflarında kendilerine hayran olunmasını isterler. Anne babaları, arkadaşları, hatta arkadaşlarının bebekleri; İş ortamını, barınma ortamını, sosyal ortamı isterler ki tüm canlılar onlara hizmet etsin, tüm ortamlar onların küçük oyunları için dekoratif birer unsur olsun. Tuna ve Cansu evlenirken Aslı ve Kerem’in şımarık inadına tanık oluyoruz. “Bunu duyar duymaz kardeşim” diyeceksiniz. Muhtemelen mümkün değil ama bu bencilliği göstermek için bahsedilebilir. Yakın arkadaşların naiflikleri, etkisizlikleri ölçüsünde yeniden seçilmesi çiftin kararını pekiştiriyor; Sonuçta bu karara “despotizm” de diyebiliriz. Aslı ve Kerem ne yapacaklarını söylerken arkadaşları uyumu getirir. Çok kolay manipüle edilmiş ve aldatılmış görünüyorlar. Daha önce de belirttiğimiz gibi bu tıbbın bir gereğidir. Dünya merkez çiftin etrafında dönüyor!

OYUNCULUK HAKKINDA

“Aşk Taktikleri 2” performanslarına elbette Demet Özdemir-Şükrü Özyıldız ikilisinin uyumu ile başlamalıyız. Özdemir ve Özyıldız uyumlu bir çifttir, güçleri birbirini tamamlar. Aslında Özdemir’in romantik komedilerin He-Man’i Can Yaman’a karşı bile gayet erkeksi şovlarını dengede tuttuğunu biliyoruz. Özyıldız fiziği var ama bastığı yerleri testosterona boğan bir isim değil. Oyunculuk becerisine gelince işler değişir. Başrollerin bu uyuma yakışır bir başarı gösterdiğini söylemek güç. Önümüzde çok plastik bir Özdemir var. Özyıldız da benzer bir çerçevede kaldı. Ama bu oyuncuya mı yoksa oyuna mı yük oluyor? Havada korku, karada kıskançlık, havuz başında kur yapma, her fırsatta öpüşme vb. direktifler ve duygusuz duygu talepleri oyuncuların elini kolunu bağlıyor. Belli bir noktadan sonra sorun “sadece iki tane gör” e varıyor. Bu tür sinemanın oyunculuğu körelttiği bir sır değil. Para kazandırıyor, ün kazandırıyor ama ne kadar tatmin ediyor oyunculara sormak lazım.

Başroller etrafında kümelenmiş arkadaş grubunda öne çıkan kimseyi görmüyoruz. Bu, oyuncu kadrosunun iddiasızlığını gösterir. Çünkü yaz dizilerinde bile bir iki yetenekli oyuncu dağılıyor. Açıkçası Bora Akkaş ve Atakan Çelik yetenekli isimler. Hande Yılmaz ve Deniz Baydar da arkadaş kotasına yakışır ama fark yarattıklarını söyleyemeyiz.

**

“Aşk Taktikleri 2” için sözleri özetlerken sinemanın çeşitliliğin ihtiyaçlarını karşıladığını ancak bunun ötesine geçemediğini ve dijital eserlerde karşılaştığımız büyük senaryo krizinin devam ettiğini vurgulamalıyız. Oyuncuların uyumunu saymazsak pek bir artısı olmayan sinema, çağdaş bir “Aslı ile Kerem” öyküsü anlatmaktan ve derin bir şeylere dokunmaktan uzak…

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu